Ed Ruscha

1937-ben született, Los Angelesben él.

Irodalom: Ed Ruscha - Photographer. Szerk.: Margit Rowell. Kiállítás katalógus. Museum Ludwig Köln, Párizs, Zürich és más helyek, 2006.

ruscha

Every Building on the Sunset Strip, 1965
Fotókönyv, fekete offszetnyomás fehér papíron; hajtogatva és ragasztva, 17,8 cmx14,3 cm (csukva), 17,8×760,7 cm (nyitva).

Els? kiadás 1965: 1000 példány; második kiadás 1971: 5000 példány.
Werner Nekes Gy?jtemény, Mülheim an der Ruhr
© Ed Ruscha. A Gagosian Gallery tulajdona

Az Every Building on the Sunset Strip cím? fotókönyv hosszúkás panorámaképként mutatja be a híres kaliforniai Sunset Strip Boulevard jobb és bal oldalának összes épületét. Az utca két oldala eközben széthajtogatott perspektívában egymással szemben jelenik meg. A m?vész által összeállított el?képnek megfelel?en a fotókönyv széthajtogatható leporellóként készült el. A hatvanas évek konceptuális m?vészetének szellemében tisztán dokumentarista-technikai feljegyzésként megtervezve, Ed Ruscha 1965-ben a Sunset Boulevard Sunset Stripnek nevezett szakaszán minden egyes házat lefotózott, ezt követ?en minden egyes épületet házszámmal és helymegjelöléssel látott el. A projekt során a fotót tudatosan m?vészietlen eszközként használta: furgonjának platójára egy motorral ellátott Nikon kamerát szerelt, így hajtott végig lépésben az utcán mindkét irányban, miközben a kamera adott id?közönként önmagától kioldott. Az el?hívott fekete-fehér fotók összeállításakor a m?vész minden hézagot, amit részben az elhaladó autók, részben az objektív és a tárgy közti távolság kis elcsúszásai okoztak, minden apró hiányt, ami a motívumok kemény összef?zéséb?l keletkezett, meghagyott. Számára inkább a dokumentálás fontos, semmint az illúzió elérése, amint azt a 19. századi panoráma megcélozta. Pedig a Hollywoodot Beverly Hillsszel összeköt?, Sunset Strip, amelyen a filmesek híres klubjai vagy hoteljei találhatók, éppen a nagyformátumú, színpompás panoráma ábrázolásra kínálja magát. Ezzel szemben Ruscha panorámája, kézbe fogható cikkcakkban hajtogatott fekete-fehér leporellóként mintha az archívumok szekrényfiókjai számára készült volna.