Császári Gábor

1959-ben született, Hamburgban él.
http://jnocook.net/folyamat/index.htm
Irodalom: Peternák Miklós: Az id? fényképe. In: A m?vészeten túl. Szerk. Peter Weibel. Kortárs M?vészeti Múzeum - Ludwig Múzeum / C3 Kulturális és Kommunikációs Központ. Budapest, 1999

Az id? fényképe, 1985
Az id? fényképe, 1985
Képeslap, 7,5×28 cm

Werner Nekes porszívóval, 1994
Werner Nekes porszívóval
, 1994
Alumíniumra kasírozott fotó, 28×290 cm
Werner Nekes Gy?jteménye, Mülheim an der Ruhr

Ahhoz, hogy Császári Gábor fotóit jobban megérthessük és értékelhessük, megfelel? kiindulási pontot kínál a felvételkészítés más fotográfiai eljárásaival történ? összevetés. Csaknem minden kamera a camera obscura kicsiny kerek lyukacskáját használja, amelynek variábilis nagyságát a kerek íriszblende nyílása is átvette. Amíg az íriszblende nyitva áll, addig exponálódik a kamera el?tti kép, valamennyi mozgásával együtt. Ha valami gyorsan mozog, csak egy fénycsíkot hagy a képen. A felvétel ideje vagy a zárid? a kamera el?tti mozgás idejét?l függ, amennyiben a mozgó tárgyat élesen akarjuk leképezni. Eadweard Muybridge sorozatképeinek elkészítése úgy vált lehet?vé, hogy az emulziós réteg vegyszereit olyan érzékennyé tette, hogy azok a megvilágítás rövid intervallumain belül raktározni tudták a felvételre szánt történést. Ha a szenzibilissé tett réteg nem lett volna ennyire érzékeny, a mozgás csupán egy fénycsíkot hagyott volna a negatívon. El?fordult, hogy Muybridge 24 kamerából állított fel sort egy mozgásfolyamat rögzítéséhez. Étienne-Jules Marey egy kép felvételének idejét úgy bontotta fel, hogy egy fenakisztoszkóp-tárcsát forgatott a nyílásaival a filmnegatív el?tt, s ezzel egyetlen képen belül tette lehet?vé a többszörös exponálást. A kronofotográfia így tudta egyetlen képen belül rögzíteni a tárgy mozgásának különböz? pozícióit. Császári a keskeny résen át felvételre kerül? képteret rövid id?egységekre bontja, a felvev?film folyamatos mozgása és a rés el?tt mozgó tárgy függvényében. A sorozatképek és a kronofotográfia mellett ez a harmadik lehet?ség, hogy a mozgó környezetet kamera segítségével rögzítsük. Mozgó tárgyak meglep? ábrázolásai megdöbbent? egyezésekre találnak a mozgásokról készített képekben - a barlangfestményekt?l a 20. század fest?iig.